Vecka två på läkarprogrammet
Andra veckan är till ända och jag är hyfsat trött… Hjärnan går på högvarv från morgon till kväll, och det är svårt att få in stunder av återhämtning när man för det mesta är omgiven av 180 personer. Kanske jag kommer gå på färre föreläsningar framöver, för att spara på energin. Vi får se.
Basvetenskap 1 innehåller som sagt många olika moment, och den gångna veckan har det handlat om människan, evolution och mikrober. Mikrobiologi är kul!! Vi har också haft ett etikseminarium och diskuterat kring olika fall och etiska principer, och hur komplext det kan bli när flera principer kolliderar. Ett spännande ämne och väldigt, väldigt viktigt att ha koll på.
Vi har också guidats i statistiska fällor och fel, samt i litteratursökning på PubMed.
Den här veckan har vi fått göra vårt första bastest. Teambaserat lärande (TBL) är en evidensbaserad pedagogisk modell som grundar sig i att inlärning funkar bäst när man ägnar sig åt spaced repetition och kollegialt lärande.
De fyra faserna i TBL är
inlärning/ förberedelse
bastester; iRat och tRat (med återkoppling)
applicering (med återkoppling)
självvärdering och kollegial återkoppling
I fas 1 pluggar man in det aktuella stoffet; går på föreläsningar, läser själv osv.
I fas 2 gör man ett test (readiness assurance test); först på egen hand och sedan samma test tillsammans med sin TBL-grupp. När man lämnar in svaren tillsammans i gruppen har man fått resonera sig fram till ett gemensamt svar (kanske inte det man själv valde) och genom dessa resonemang befästs kunskapen ytterligare. När gruppen lämnat in sina svar får man veta de rätta svaren. Efter det går man (om man vill) på uppföljning tillsammans med hela klassen, där läraren går igenom våra svar och kommentarer i testet, och ytterligare resonemang får utrymme.
I fas 3 gör gruppen ett test med lite komplexare frågeställningar kopplade till baskunskaperna det handlar om. Man ska även här enas i gruppen om ett svar - alla ska vara överens innan man lämnar in.
Sedan följer ett applicerings-seminarium, där man i helklass och med läraren går igenom de olika fallen, svaren och resonerar kring dessa.
I fas 4 (som är extremt kort) gör man en utvärdering av sin egen och gruppens arbetsinsats.
Hoppas detta var begripligt. Det är i alla fall ett spännande och givande koncept, och jag kan verkligen skriva under på att repetitio est mater studiorum -vilket vi får med råge genom denna arbetsmodell!
Veckan avslutades med en introduktion till modul 3 som innehåller översiktlig anatomi, histologi, fysiologi och biokemi. Mycket som ska tryckas in nu på 4 dagar innan vi gör nästa bastest!!
/Johanna
Basvetenskap 1 innehåller som sagt många olika moment, och den gångna veckan har det handlat om människan, evolution och mikrober. Mikrobiologi är kul!! Vi har också haft ett etikseminarium och diskuterat kring olika fall och etiska principer, och hur komplext det kan bli när flera principer kolliderar. Ett spännande ämne och väldigt, väldigt viktigt att ha koll på.
Vi har också guidats i statistiska fällor och fel, samt i litteratursökning på PubMed.
Den här veckan har vi fått göra vårt första bastest. Teambaserat lärande (TBL) är en evidensbaserad pedagogisk modell som grundar sig i att inlärning funkar bäst när man ägnar sig åt spaced repetition och kollegialt lärande.
De fyra faserna i TBL är
inlärning/ förberedelse
bastester; iRat och tRat (med återkoppling)
applicering (med återkoppling)
självvärdering och kollegial återkoppling
I fas 1 pluggar man in det aktuella stoffet; går på föreläsningar, läser själv osv.
I fas 2 gör man ett test (readiness assurance test); först på egen hand och sedan samma test tillsammans med sin TBL-grupp. När man lämnar in svaren tillsammans i gruppen har man fått resonera sig fram till ett gemensamt svar (kanske inte det man själv valde) och genom dessa resonemang befästs kunskapen ytterligare. När gruppen lämnat in sina svar får man veta de rätta svaren. Efter det går man (om man vill) på uppföljning tillsammans med hela klassen, där läraren går igenom våra svar och kommentarer i testet, och ytterligare resonemang får utrymme.
I fas 3 gör gruppen ett test med lite komplexare frågeställningar kopplade till baskunskaperna det handlar om. Man ska även här enas i gruppen om ett svar - alla ska vara överens innan man lämnar in.
Sedan följer ett applicerings-seminarium, där man i helklass och med läraren går igenom de olika fallen, svaren och resonerar kring dessa.
I fas 4 (som är extremt kort) gör man en utvärdering av sin egen och gruppens arbetsinsats.
Hoppas detta var begripligt. Det är i alla fall ett spännande och givande koncept, och jag kan verkligen skriva under på att repetitio est mater studiorum -vilket vi får med råge genom denna arbetsmodell!
Veckan avslutades med en introduktion till modul 3 som innehåller översiktlig anatomi, histologi, fysiologi och biokemi. Mycket som ska tryckas in nu på 4 dagar innan vi gör nästa bastest!!
/Johanna