Första veckan på läkarprogrammet
Jag har överlevt första veckan på läkarprogrammet!
Det är många intryck att smälta… Vad jag särskilt tänker på är vilket fantastiskt mottagande vi T1:or har fått denna vecka, av såväl faddrar (dvs äldrekursare) som lärare. Överhuvudtaget är alla väldigt vänliga och hjälpsamma, inte minst äldrekursarna som gärna ställer upp och visar, förklarar och ger råd om allt man undrar över.
De flesta av mina ca 180 klasskompisar är under 25 år och jag kan konstatera att jag är äldst i klassen. :) Ändå slås jag varje dag av häpnad när de i mina ögon väldigt unga kursarna ställer välformulerade och intelligenta frågor. De är också ruskigt snabba med att göra komplicerade saker - som att skriva gemensamma google-dokument och samtidigt föra en skärpt diskussion. De är helt enkelt väldigt drivna, intelligenta och vetgiriga. (Där punkterades snabbt några av mina fördomar…) Jag blir stimulerad!
Lärarna är fantastiska och oavsett ämne fångas jag av varje föreläsning och vill veta mer!
Det märks från dag 1 att läkarprogrammet är extremt uppstyrt, med tydliga lärandemål, uppgifter, inlämningar, grupparbeten och tentor. Allt finns ordnat och tillgängligt i vår lärplattform Canvas. Inget lämnas åt slumpen. Det gillar jag!
Under höstterminen läser vi kurserna Basvetenskap 1 (12 hp) och Basvetenskap 2 (18 hp). Dessa är indelade i olika delområden, s.k moduler. Den första veckan har vi avverkat första modulen av Basvetenskap 1. Modulen har rubriken ”Vad innebär läkaryrket?” och har inbegripit och berört följande:
läkaryrket och läkarens roll (inkl. 200 års historik)
professionalism (CanMEDs) och yrkesetiska regler (inkl. sekretessförsäkran att signera)
evidensbaserad medicin
medicinsk etik
medicinsk juridik (lagar, myndigheter)
sjukdomspanorama i Sverige och världen; hälsans bestämningsfaktorer, prevention m.m
epidemiologins grunder
Vi har också fått göra ett grupparbete om riskfaktorer i arbetsmiljö/ allmän miljö/ levnadsvanor/ beroendeframkallande substanser/ psykosocial miljö. Grupperna fick efter 90 intensiva minuters arbete med tilldelat område presentera för övriga grupper med powerpoint.
Alla grupparbeten görs i den TBL-grupp man blivit tilldelad. Min grupp består av 7 studenter och vi kommer att arbeta tillsammans varje vecka i TBL-modulens testningsfas (iRat och tRat). Mer om detta och TBL-upplägget i nästa inlägg.
Sammanfattningsvis är jag djupt imponerad av mina lärare, kursare och programmets upplägg (i alla fall så här långt). Det är ett högt tempo och mycket stoff att läsa in. Jag tror och hoppas att jag kommer stormtrivas! Det enda negativa jag kan komma på är att jag har svårt att hålla orken uppe under de många och långa föreläsningarna. Jag är inte van vid att sitta stilla så långa stunder, så det här blir kanske min största utmaning… Min morgonträning hjälper förstås lite. Jag styrketränar eller går på pilates kl 7 måndagar, onsdagar och fredagar före skolan. En väldigt skön start på dagen, bara man har kommit i säng i tid. Och det har jag för det mesta.
Nästa vecka kommer det att handla om människan, evolution och mikrober. Det ska bli skoj! Vi kommer att få göra våra första examinerande bastester; iRat och tRat. Vi kommer också att introduceras till vetenskaplig kommunikation, vetenskaplig kompetens och få en introduktion till statistik.
/ Johanna
Det är många intryck att smälta… Vad jag särskilt tänker på är vilket fantastiskt mottagande vi T1:or har fått denna vecka, av såväl faddrar (dvs äldrekursare) som lärare. Överhuvudtaget är alla väldigt vänliga och hjälpsamma, inte minst äldrekursarna som gärna ställer upp och visar, förklarar och ger råd om allt man undrar över.
De flesta av mina ca 180 klasskompisar är under 25 år och jag kan konstatera att jag är äldst i klassen. :) Ändå slås jag varje dag av häpnad när de i mina ögon väldigt unga kursarna ställer välformulerade och intelligenta frågor. De är också ruskigt snabba med att göra komplicerade saker - som att skriva gemensamma google-dokument och samtidigt föra en skärpt diskussion. De är helt enkelt väldigt drivna, intelligenta och vetgiriga. (Där punkterades snabbt några av mina fördomar…) Jag blir stimulerad!
Lärarna är fantastiska och oavsett ämne fångas jag av varje föreläsning och vill veta mer!
Det märks från dag 1 att läkarprogrammet är extremt uppstyrt, med tydliga lärandemål, uppgifter, inlämningar, grupparbeten och tentor. Allt finns ordnat och tillgängligt i vår lärplattform Canvas. Inget lämnas åt slumpen. Det gillar jag!
Under höstterminen läser vi kurserna Basvetenskap 1 (12 hp) och Basvetenskap 2 (18 hp). Dessa är indelade i olika delområden, s.k moduler. Den första veckan har vi avverkat första modulen av Basvetenskap 1. Modulen har rubriken ”Vad innebär läkaryrket?” och har inbegripit och berört följande:
läkaryrket och läkarens roll (inkl. 200 års historik)
professionalism (CanMEDs) och yrkesetiska regler (inkl. sekretessförsäkran att signera)
evidensbaserad medicin
medicinsk etik
medicinsk juridik (lagar, myndigheter)
sjukdomspanorama i Sverige och världen; hälsans bestämningsfaktorer, prevention m.m
epidemiologins grunder
Vi har också fått göra ett grupparbete om riskfaktorer i arbetsmiljö/ allmän miljö/ levnadsvanor/ beroendeframkallande substanser/ psykosocial miljö. Grupperna fick efter 90 intensiva minuters arbete med tilldelat område presentera för övriga grupper med powerpoint.
Alla grupparbeten görs i den TBL-grupp man blivit tilldelad. Min grupp består av 7 studenter och vi kommer att arbeta tillsammans varje vecka i TBL-modulens testningsfas (iRat och tRat). Mer om detta och TBL-upplägget i nästa inlägg.
Sammanfattningsvis är jag djupt imponerad av mina lärare, kursare och programmets upplägg (i alla fall så här långt). Det är ett högt tempo och mycket stoff att läsa in. Jag tror och hoppas att jag kommer stormtrivas! Det enda negativa jag kan komma på är att jag har svårt att hålla orken uppe under de många och långa föreläsningarna. Jag är inte van vid att sitta stilla så långa stunder, så det här blir kanske min största utmaning… Min morgonträning hjälper förstås lite. Jag styrketränar eller går på pilates kl 7 måndagar, onsdagar och fredagar före skolan. En väldigt skön start på dagen, bara man har kommit i säng i tid. Och det har jag för det mesta.
Nästa vecka kommer det att handla om människan, evolution och mikrober. Det ska bli skoj! Vi kommer att få göra våra första examinerande bastester; iRat och tRat. Vi kommer också att introduceras till vetenskaplig kommunikation, vetenskaplig kompetens och få en introduktion till statistik.
/ Johanna